Medische fout

Ervaren letselschade advocaat medische fout: jouw recht, onze zorg!

Een medische fout kan je leven ingrijpend veranderen. Je ervaart wellicht fysieke pijn of emotionele stress en je voelt je mogelijk niet serieus genomen door zorgverleners.

Als slachtoffer van een medische fout heb je recht op compensatie voor de geleden schade. Of je nu een patiënt bent of een familielid van een slachtoffer, het is belangrijk om je juridische positie te begrijpen en stappen te ondernemen voor een eerlijke schadevergoeding.

Ons team van ervaren letselschadespecialisten staat klaar om je te helpen. Ontdek hoe wij je kunnen ondersteunen van juridisch advies tot een rechtszaak.

Wanneer is er sprake van een medische fout?

Een medische fout is een vermijdbare situatie ontstaan door nalatigheid of onzorgvuldigheid van een medische behandelaar, waardoor je als patiënt ernstige gevolgen overhoudt als onnodige schade of letsel. Mogelijke oorzaken zijn een gebrek aan zorg of het verlenen van onjuiste zorg, zoals onjuiste handelingen of verkeerde beslissingen die afwijken van de standaard medische praktijk.

Voorbeelden van medische fouten

  • Verkeerde diagnose of misdiagnose: een medisch specialist identificeert een ziekte of aandoening niet correct
  • Chirurgische fout of foutieve medische ingreep: zoals opereren aan de verkeerde kant van het lichaam, instrumenten of medische middelen achterlaten in het lichaam of schade ontstaan aan organen tijdens de operatie
  • Medicatiefout: verkeerde medicatie, verkeerde doseringen van benodigde medicatie toedienen of het niet controleren op mogelijke allergieën of interacties met andere medicijnen
  • Vertraagde of verkeerde behandeling: deze hebben vooral te maken met noodsituaties, zoals een bevalling, waarbij bijvoorbeeld een keizersnede te laat wordt uitgevoerd of niet goed wordt begeleid

Het verschil tussen een medische fout en een complicatie

Er zijn diverse soorten medische incidenten, maar we onderscheiden ze van een complicatie. Wat is het verschil?

  • Een medische fout is het gevolg van nalatigheid of onzorgvuldigheid van de zorgverlener. Een medische fout is daarmee een verwijtbare fout die voorkomen had kunnen worden door zorgvuldiger te handelen.
  • Een complicatie doet zich voor wanneer onvoorziene en onvermijdbare problemen optreden ondanks correcte medische zorg. Complicaties kunnen optreden, zelfs als de zorgverlener alles correct heeft gedaan volgens de geldende medische standaard.

Hoewel beide grote gevolgen kunnen hebben, is dit onderscheid maken heel belangrijk, omdat dit bepalend is voor de aansprakelijkheid en het recht op schadevergoeding. Bij een medische fout is de zorgverlener aansprakelijk, terwijl complicaties meestal niet leiden tot aansprakelijkheid omdat ze het gevolg zijn van correcte medische behandelingen.

Wat moet je doen als slachtoffer van een medische fout?

Ben jij het slachtoffer van een medische fout? Dan is het essentieel om dit te melden, al het mogelijke bewijs te verzamelen en juridische stappen te overwegen om een eerlijke schadevergoeding te verkrijgen. Dit zijn de stappen die je het beste kunt nemen:

Stap 1

Zoek direct medische hulp voor herstel als dat nodig is. Zorg ervoor dat je de nodige medische zorg krijgt om eventuele verdere schade te voorkomen.

Stap 2

Laat een andere medische professional je situatie beoordelen. Dit kan eventueel extra bewijs leveren over de juistheid van de behandeling of de fout, mocht jouw zaak behandeld moeten worden door het medisch tuchtcollege.

Stap 3

Verzamel bewijs zoals je medisch dossier, getuigenverklaringen en foto’s. Noteer ook alle medische kosten, inkomensverlies en andere gerelateerde uitgaven.

Stap 4

Meld de fout bij de betrokken zorginstelling, dien een formele klacht in van lichamelijk letsel en/of psychische schade en stel de betrokken arts of zorgverlener aansprakelijk.

Stap 5

Deze laatste stap kun je ook als eerste nemen als jouw situatie een impact voor het leven heeft gemaakt of wanneer je je onzeker voelt. Vraag advies aan een juridisch expert, zoals een advocaat met specialisatie voor letselschade. Een professional weet precies hoe je jouw zaak opbouwt, hoe je alle kosten en gevolgen documenteert en hoe de juridische procedures verlopen.

Met deze stappen leg je een solide basis voor een schadeclaim en kun je gerichter juridische hulp inschakelen.

Voor welke schadevergoeding bij een medische fout kom je in aanmerking?

Er is een verschil tussen materiële en immateriële schade. Onder materiële schade verstaan we alle zorgkosten die gemaakt zijn (medicatie, ziekenhuis, fysiotherapie, etc.), kosten voor hulp en aanpassingen aan je huis en inkomensverlies. Hiervan kun je duidelijk bewijs verzamelen in de vorm van rekeningen, verslagen en nota’s.

Immateriële schade is wat lastiger aan te tonen. Hiermee bedoelen we een vergoeding als compensatie voor de fysieke pijn en de emotionele impact die een medische fout met zich meebrengt. Het kan zijn dat je angstig bent geworden of zelfs last hebt van depressie. Het is belangrijk dat je kunt omschrijven hoe jouw kwaliteit van leven is aangetast. Daar helpen we je graag bij.

Affectieschade

Is jouw partner of zijn jouw kinderen afhankelijk van jouw zorg of inkomsten? En heeft jouw veranderde leven ook een enorme impact op dat van je naasten? Vraag om advies over affectieschade, zodat we je kunnen helpen met een andere samenstelling van de vergoeding of een hoger bedrag claimen.

Juridische hulp van een medische letselschade advocaat

Wanneer de aansprakelijkheid vaststaat of aangetoond kan worden, is onze hulp voor jou kosteloos. Ontdek hier waarom dat zo is.

Er zijn verschillende manieren waarop we je kunnen helpen. Juridische bijstand loopt uiteen van advies geven tot de hele zaak voor je uit handen nemen. Ons team bestaat naast juristen en advocaten ook uit een zorgspecialist die medisch advies kan geven.

We gaan dan aan slag om je medische dossier en de bewijslast volledig te maken. Zo hebben we een goede basis voor de onderhandelingen met de aansprakelijke partij. YYO letselschade advocaat gaat ook voor je naar de rechter als dat nodig is.

Vertel ons jouw verhaal. Dan geven we je gepaste informatie over aansprakelijkheid bij de medische fout die jij hebt moeten doorstaan. Neem direct contact met ons op. Maak vrijblijvend een afspraak door te bellen naar 010 – 766 1453 of stuur een mail naar info@yyo.nl.

Contact